a

L'aiguabarreig

A Ponent de Catalunya, just a la frontera amb Aragó, hi ha un territori força desconegut que té un gran valor floral i faunístic. És el lloc on els cabals del Cinca i del Segre es barregen en un de sol, d’aquí el seu nom L’Aiguabarreig.

La ruta proposada ens portarà a descobrir els paisatges de L’Aiguabarreig formats per aiguamolls, canyissars i boscos de ribera, i si fem prou de silenci podrem veure part de la fauna que hi habita.

El punt de partida és la zona d’aparcament i picnic (41°27'47.4"N 0°24'19.0"E) situada al costat de l’àrea esportiva de Seròs. Hem d’agafar la carretera C-45 en direcció a Maials i a la primera rotonda girar en direcció a la Granja d’Escarp (LP-7041).

Al cap d’uns 1800 m trenquem a l’esquerra per visitar el monestir d’Aviganya. Després baixarem per la pista que surt del monestir i que travessa la carretera. Abans de creuar el canal de Catalunya i Aragó, caldrà girar a l’esquerra i seguir la pista pel costat del canal fins a desembocar en una carretera asfaltada. Passarem pel costat de l’abandonat convent de Santa Maria d’Escarp i travessarem el Segre per un pont.

Immediatament després del pont, prendrem la pista de terra de mà dreta i, en sentit contrari del que portàvem, ens plantem davant del riu; girarem a l’esquerra per la pista que corre prop de l’aigua, entre conreus de fruiters, canyissars i arbres de ribera. Poc més enllà es pot observar, a la dreta, la confluència del Cinca amb el Segre, l’Aiguabarreig pròpiament dit.

Continuant pel costat del riu, un tros més endavant, en una clariana sota els arbres, hi trobarem l’accés a la passera del Sot de l’Horta, una magnífica instal·lació que permet endinsar-se en un genuí ambient fluvial. Al capdavall hi ha un observatori de fusta. Els amants dels ocells hi trobaran motius de gaudir únics a Catalunya. Després de la visita a peu, tornarem al lloc on hem deixat les bicicletes i continuarem en direcció sud fins a trobar la carretera de la Granja d’Escarp a Mequinensa.

Agafem en direcció cap a la Granja, i creuarem la població, tot seguint la carretera, fins passar la Casa de la Vila. Sortim de la població per la carretera en direcció a Seròs, creuem una rotonda i a escassos 500 m agafem el camí fins el convent de Santa Maria d’Escarp. Passarem el pont de la carretera per sota i farem cap a la riba del Cinca, anirem cap a Massalcoreig vorejant els conreus de fruiters.

Travessarem el poble seguint el carrer Nou fins a la plaça del Barranc. Deixarem a la dreta l’edifici on hi ha el Centre d’Informació de l’Aiguabarreig i baixarem per una pista que es dirigeix de nou al riu en línia recta.

A la riba del Cinca hi ha una torre d’observació. Tres-cents metres enllà hi ha una esplanada des d’on surt una altra passera, la de la badina (llacuna) de Massalcoreig, que du a un amagatall d’observació. L’itinerari continua pista amunt. A mà esquerra, a l’altra banda del Cinca es pot veure el poble de Torrent del Cinca.

A les envistes de l’autopista AP-2, deixarem la pista per agafar un trencall a la dreta. Dos-cents metres després, caldrà tornar a girar cap a la dreta i, després, cap a l’esquerra per sortir a una pista asfaltada que, per la dreta, torna a Massalcoreig.

Quan siguem de nou davant del Centre d’Informació de l’Aiguabarreig, girarem a l’esquerra i sortirem del poble per la carretera que hi dóna accés. Prendrem la desviació a la dreta cap a Seròs que mena directament al punt d’inici de la ruta.