a

Ruta del Cister (Santes Creus - Alió)

Si es va amb vehicle particular, s'arriba per l'AP-2 (sortida 11) i, tot seguit, per la carretera TP-2002 que passa per Vila-rodona i arriba a Santes Creus. Se segueixen les indicacions que porten al monestir. Es pot aparcar a la mateixa plaça del monestir (Sant Bernat) o bé a la zona d'aparcament que hi ha al mur que envolta el monestir. A la plaça de Sant Bernat hi ha l'entrada del monestir, l'Ajuntament i l'oficina de turisme.

0,00 km. La ruta comença a la plaça de Sant Bernat. Mirant la façana del monestir, al cantó esquerre de la plaça es veu un túnel: es continua passant per sota el túnel (carrer de la Ferreria), que és un carrer estret amb un pendent lleuger que permet sortir del recinte monàstic. Al final del carrer es troba una petita placeta amb 3 moreres. Es gira a mà dreta pujant fins a trobar la carretera que voreja el monestir. S'agafa la carretera a mà dreta i se segueix sempre el mur que rodeja el monestir. El mur segueix girant la cantonada a mà dreta per un camí asfaltat, es continua resseguint-lo i es va veient el monestir per darrere.

1,20 km. S'entra a la urbanització dels Manantials pel carrer de la Vinya Closa. Es va baixant pel carrer. Al final de la baixada s'arriba a la carretera i es retroben els senyals de GR. S'agafa la carretera a mà esquerra en direcció a Aiguamúrcia. A partir d'aquí s'ha d'anar seguint els senyals del GR 172-1, sempre amb pintura vermella i blanca.

2,40 km. Aiguamúrcia. Se segueix per la carretera en direcció Vila-rodona, uns 250 m fins a trobar el senyal del GR que indica Vila-rodona per un camí que baixa a mà esquerra (2,95 km de ruta). Es continua per aquest camí. Hi ha algun tram on caldrà baixar de la bicicleta, sobretot quan es travessa el rierol diverses vegades per 3 passarel·les rústiques de fusta que es van trobant successivament. Cal seguir sempre el camí senyalitzat amb les marques vermelles i blanques.

4,60 km. Vila-rodona. S'arriba per l'avinguda de l'Alt Camp. Si se segueix per l'avinguda Pau Casals es va a parar al castell; si se segueix per sota del túnel i es gira a mà dreta, seguint pel carrer Sant Llorenç, es va a parar a la plaça de l'Església. El camí segueix passant pel costat de la plaça de l'Església, sempre recte. Al final del carrer Josep Maria Ferrer hi ha una carretera, que puja a mà esquerra, i el carrer Vilardida, que continua recte: cal agafar el carrer Vilardida tot recte.

5,50 km. Un trencall a la dreta porta fins a un columbari romà, situat a 300 m de distancia, digne d'admirar. Es torna per la mateixa ruta.

7,70 km. Es passa per sota l'autopista.

8,70 km. Vilardida. Al cap de 20 m s'arriba a la carretera que cal seguir a mà dreta.

9,50 km. Surt un camí de terra a mà esquerra en direcció a Bràfim senyalitzat com a GR 172-1, cal seguir en aquesta direcció.

11,30 km. Encreuament. Es continua a mà esquerra en direcció a Bràfim. De seguida es troba una carretera a mà dreta que segueix en direcció a Bràfim.

12,00 km. Bràfim. S'entra al poble per l'avinguda de l'Alt Camp. Agafem a la dreta per vorejar el poble pel Nord. S'arriba a la carretera i es continua recte, es creua una carretera més ampla i se segueix recte.

12,90 km. En una corba a mà dreta es deixa un camí que s'enfila tot recte perquè l'itinerari va cap a l'esquerra. A partir d'aquí es continua sempre per la pista asfaltada fins a arribar a Alió.

16,50 km. Alió. Es puja pel carrer Pare Vendrell fins a arribar a la carretera. Es creua la carretera per anar a buscar la plaça Nova, que queda just davant una mica a la dreta. Se segueix pel cantó esquerre de la plaça Nova i es gira a mà dreta

18,14 km. Acaben els senyals blancs i grocs i s'agafa el GR 172. A partir d'aquest moment cal seguir sempre la senyalització de Santes Creus GR 172 (marques de pintura blanques i vermelles).

20,60km. Es creua l'autopista passant pel túnel.

21,28 km. S'arriba a la carretera. Atenció! S'ha de creuar i agafar el camí que queda just davant a l'altra banda. És un punt perillós perquè queda entre 2 corbes.

22,00 km. Cal seguir la pista cap a la dreta seguint sempre en direcció a Santes Creus (GR 172).

23,40 km. Es continua pel camí deixant la pista que va a la dreta.

24,50 km. Càmping. Es continua pel camí que baixa a la dreta just després del càmping. En aquest punt comença una baixada. Cal parar atenció al darrer tram abans d'arribar a la carretera: hi ha una corba molt tancada cap a l'esquerra amb un camí que surt recte; s'ha de fer la corba a la dreta i seguir baixant.

25,70 km. Carretera. Se segueix per la carretera a mà esquerra en direcció a Santes Creus; ja es veu el monestir. Es baixa per la carretera fins a prendre un trencall a la dreta que indica el monestir de Santes Creus. Així que es passa el pont es gira a mà dreta i se segueix aquest carrer recte fins a arribar novament al monestir.

26,80 km. Arribada al monestir.